De waanzin en de pijn van de oorlog stonden centraal tijdens het Bevrijdinssconcert afgelopen zaterdag in FloraHolland Rijnsburg. Begeleid door het Holland Symfonie Orkest brachten de koren Jubilate (Katwijk), Christelijk Residentie Mannenkoor (Den Haag), De Lofstem (Broek op Langedijk) en Songs for You (Beverwijk) The Armed Man van Karl Jenkins ten gehore, een stuk over wat mensen elkaar kunnen aandoen.
The Armed Man draagt als ondertitel a Mass for Peace. Het stuk werd in 2000 gecomponeerd in opdracht van het museum The Royal Armouries uit Leeds. Componist Karl Jenkins keek terug op de 20e eeuw, volgens hem de meest oorlogszuchtige in de geschiedenis. Veelzeggende muziek, ondersteund door even veelzeggende beelden en teksten uit verschillende bronnen. Ze maken de waanzin van de oorlog en de uitzichtloosheid ervan zichtbaar, maar ook de hoop op vrede.
Dirigent Aldert Fuldner had het zichzelf niet gemakkelijk gemaakt. Een megabezetting van honderden zangers, zangeressen en begeleiders vulde het podium in Rijnsburg. In een ruimte, die akoestisch gezien alleen maar uitdagingen bood. Want in een veilinghal vol staal, beton en kunststof is een goede akoestiek ver te zoeken. Maar dankzij technische ingrepen waande je jezelf toch in een concertzaal. En Fuldner had zijn koren strak in de hand.
De uitvoering van The Armed Man was dan ook van hoog niveau. De koren klonken helder en krachtig. Met een paar honderd zangers en zangeressen op het podium verwacht je diepte. Die was volop te horen. Een vol geluid, ook in combinatie met sopraan Ellen van Beek. Met veel expressie in haar stem excelleerde zij in het Kyrie, maar ook in het rauw gezongen Angry flames. Met evenveel bravoure was ze na de pauze the sweetheart of the forces in enkele songs van Vera Lynn.
The Armed Man zit vol afwisseling. De grote bezetting van deze vier koren werd die afwisseling moeiteloos de baas. Er was hoorbaar hard gewerkt aan de uitvoering, ook tijdens gezamenlijke repetities. De koren sloten voorbeeldig op elkaar aan met strakke inzetten en mooie harmonieën. Ondanks de veelheid van stemmen klonk het geheel helder. De begeleiding van het Holland Symfonie Orkest was mooi in evenwicht met de stemmen.
Alle delen van het stuk werden goed uitgevoerd, maar sommige delen zelfs meer dan goed. Vooral in de moeilijke delen Charge, het liefelijk gezongen Agnus Dei, het gedragen gezongen Benedictus en het meeslepend uitgevoerde Better is peace stegen de uitvoerenden boven zichzelf uit.
Piet Kralt.